Zdroj: Ozvěny Dačicka

V Jihočeském kraji máme s letošním létem o jeden důvod k radosti a hrdosti víc. Všichni známe letiště v Plané u Českých Budějovic, koneckonců je tam už od roku 1937 a zažilo si za tu dobu opravdu své…

Od letošního 2. srpna, kdy se odtud uskutečnil první, tzv. inaugurační, veřejný let do zahraničí, navíc toto letiště nově patří do sítě standardních mezinárodních regionálních letišť v republice. Nebudeme nadále odkázáni pouze na letiště v Praze, Brně nebo Vídni (či jiná samozřejmě), ale ke svým cestám na řecké ostrovy Rhodos a Krétu, či na Tureckou riviéru do Antalye lze nově využívat právě letiště v Plané. To posledních zhruba 15 let procházelo postupnou rekonstrukcí a modernizací za nemalých investic Jihočeského kraje (investor a vlastník), ale výsledkem je moderní regionální letiště určené pro odbavování středně velkých dopravních letadel. Se svou 2,5 km dlouhou vzletovou a přistávací dráhou o šířce 45 m (80 m celkem) a certifikací pro veřejný mezinárodní provoz patří dnes do rodiny plnohodnotných leteckých „přístavů“ pro charterovou, turistickou, obchodní a nákladní vnitrostátní i mezinárodní dopravu.

Pokud si vyhledáte na internetu fakta z historie tohoto letiště, stejně jako informace o tom, jak probíhala jeho přeměna v dnešní moderní letecký uzel, máte ruku v ruce s tím „na stole“ všechna pozitiva, která pro náš region toto letiště bude do budoucna mít. To byly také důvody, proč se Jihočeský kraj, původně ještě spolu s městem České Budějovice (do roku 2020, kdy město České Budějovice prodalo svůj podíl kraji), rozhodly podstoupit takto stavebně, technologicky i finančně náročnou investici. Všem byl zřejmý její budoucí potenciál pro celý náš region. Mezinárodní civilní letiště nebude sloužit pouze místním obyvatelům pro jejich cesty za zahraniční dovolenou, ale stejnou měrou přispěje k ekonomické prosperitě kraje.

Letiště České Budějovice je tak další ze smysluplných projektů, které dostaly na kraji svůj palec nahoru. Díky tomu pak tam nahoru do nebes budou moci vzlétat, či zpět přistávat, letadla typu Boeing 737 nebo Airbus A320, vzdušné lodě pro zhruba 170 pasažérů. Symbolicky příznačné mi pak připadá, že v kraji známé dynastie pilotů (českobudějovických Jirmusů) první veřejný civilní let nového letiště probíhal pod taktovkou kapitána Jiřího Jirmuse. Jiří spolu s bratrem Petrem hrdě a aktivně nesou známý letecký „trade mark“ JIRMUS. Pyšný na syny, ale i na obnovu letiště, by byl určitě i jejich otec Jiří Jirmus st. Také on byl v minulosti aktivně spojen s českobudějovickým letištěm. Jeho modernizace a otevření pro civilní dopravu se ale bohužel nedožil. Loni v březnu v 91 letech odešel do leteckého nebe a odtud na své syny, a jistě i svůj domovský letecký přístav, se zájmem dohlíží.

Mnoho úspěšných letů a spokojených pasažérů přeji všem leteckým posádkám, stejně jako dalšímu personálu letiště. A Jihočeský kraj má ve svém pestrém portfoliu nabídky další lákavou novinku.